Condamnare

       Tanu e în pericol. De moarte. Nu știu ce s-o fi întâmplat în căpșorul lui pisicesc, că s-a apucat să vâneze găini. Ai mei ar fi păstrat secretul cu sfințenie, probabil, până când ar fi fost prea târziu, dacă nu întrebam eu ce îmi mai face blănosul. Mi s-au înmuiat picioarele când am auzit: de două nopți, vânează găini. Se urcă în copac și le atacă (în gospodăria noastră există tradiția ciudată ca păsările care nu binevoiesc să intre în coteț să fie lăsate să doarmă unde vor, adică în copaci). L-a prins bunica în toiul nopții, în flagrant delict, trezită de cotcodăcitul orătăniilor crescute cu sfințenie. Acum îl țin noaptea încuiat în casă, iar el miorlăie ca prostul să iasă la vânătoare. Deocamdată e în faza de supraveghere, nu au luat nicio decizie cu privire la soarta lui. Toată familia îl iubește. Dar pe orice vietate care atentează la viața găinilor, într-o gospodărie țărănească, nu o așteaptă altceva decât moartea, potrivit tradiției sătești. Se pare că blestemul familiei lui pisicești l-a lovit și pe el. Toți înaintașii lui, pisici foarte harnice și cuminți, de altfel, la un moment dat au fost lovite de nebunia asta și au pierit într-un mod pe care nu aș vrea să vi-l descriu. Am primit promisiunea lor că nu îl vor ucide. Caut soluții să îl scap de justiția rurală. Nu îl pot lua la mine, stau cu chirie, iar proprietarii ar fi în stare să numere și firele de păr de pe canapea. Ca să nu mai spun că e și crescut în libertate, de mic. Nu cred că s-ar acomoda cu o viață în apartament. Mă gândesc să îl aduc în curtea blocului, unde mai sunt și alte pisici. Știu că nu e normal, că nu e civic, dar asta e singura soluție pe care am găsit-o până acum. În altă gospodărie cu păsări se va comporta la fel. Și cum nu am auzit să se fi inventat psihoterapia pentru pisici… Aș vrea să cred că se va cuminți, dar mi-e greu 😦 .

14 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Drugwash spune:

    Mi-e teamă că odată ce a prins gustul sîngelui nu mai e cale de întors pentru el. Se întîmplă ceea ce s-a întîmplat deja cu cîinii, de a fost atîta vîlvă: se sălbăticesc animalele aşa-zis domestice, se întorc la natura lor codată genetic. Poate e de vină răutatea crescîndă a oamenilor pe care o simt la un nivel telepatic sau poate e cu totul altceva. Însă în esenţă nu putem nega că animalele de pradă inevitabil vor ucide ceea ce le-a fost scris în gene să ucidă.

    Am fost şi eu martorul unei scene similare, copil fiind, împreună cu un amic. Un cîine alb, adus de un amic (?) de-al tatălui meu, a început să alerge şi să muşte de beregată găinile din ograda noastră. De frică, eu şi amicul meu ne-am urcat pe coteţul porumbeilor şi am stat acolo pînă a venit taică-meu de la serviciu la 4 după-amiază. Îţi poţi închipui ce-a fost pe el văzînd găinile împrăştiate prin curte cu beregata retezată.

    Nu avem ce face, noi oamenii am încercat să acţionăm contra naturii, dar nu există garanţia unei transformări ireversibile. Ce naşte din pisică, şoareci mănîncă… sau păsări, după posibilităţi. Îmi pare sincer rău. 😦

    1. Irina spune:

      Știu, Dragoș, că nu e cale de întors 😦 . Poate e și vina alor mei, i-au dat măruntaie de păsări, gheare de pui. Am mai avut pisici care vânau pui mici de găină, primăvara, dar să atace găini nu ni s-a mai întâmplat până acum. Câini, da. El vâna și până acum porumbei sălbatici, grauri, e totuși un animal, i-am cere prea mult dacă am avea pretenția să facă deosebirea între păsările sălbatice și cele domestice, mai ales când acestea din urmă dorm tot în pom. Dar am avut și pisici care au murit de bătrânețe, speram ca și el să aibă aceeași soartă, mai ales că trecuse de câteva ori testul puilor de găină (primăvara dormea printre ei, nici nu îi vedea). Promit să nu mă mai atașez de nicio pisică de acum încolo, doar dacă vreodată voi reuși să cresc una în apartament 😦 .

      1. Drugwash spune:

        Nu trebuie să fii aspră cu tine însăţi. Există caractere diferite şi printre animale ca şi printre oameni.

        Bătrînii ştiau de mult ce anume să nu dai de mîncare animalelor din bătătură. Ţin minte vag că bunica spunea să nu dai niciodată carne crudă (oase, gheare, maţe etc) fiindcă se sălbăticesc. Iată că poveţele bătrînilor se pierd în negura timpului şi greşim. Ar fi bine să ţinem minte.

        N-aş şti ce să-ţi recomand, dacă se mai poate face ceva, poate doar să cauţi informaţii pe net sau la un centru care se ocupă cu tratamentul animalelor de companie, poate au ei vreun sfat bun de urmat. Însă instinctul uneori e prea puternic. M-aş bucura totuşi să găseşti o soluţie acceptabilă, poate o adopţie undeva la bloc sau în orice spaţiu închis.

  2. racoltapetru6 spune:

    Pe la noi se obișnuiește ca pisicilor ce atacă orătăniile să li se lege o piatră de gât și să fie azvârlite în baltă. Așa au făcut bunicii și părinții mei și așa mai fac încă unii. Alții le duc în alte localități și le abandonează. 🙄

    1. Irina spune:

      La noi le închid într-un sac și le lovesc de ciment până mor. Dacă ar exista și la noi o instituție care să militeze serios pentru protecția animalelor, aș fi prima care i-aș turna acolo, chiar de-ar fi din familie. Nici nu vreau să mă gândesc că asta îl așteaptă și pe Tanu. Ar putea să îl ducă în alta localitate, dar acolo îl va aștepta aceeași soartă. Problema mea e ca vreau să știu în continuare de el, să îl văd. Cred că o să încerc să îl aduc în apartament, totuși.

  3. Mihaela C.P. spune:

    Si noi am avut un catel care se dadea la gaini, dar l-am tot certat, i-am zis ca nu e voie si pana la urma s-a cumintit. Pedeapsa de care spui e foarte dura.Mai bine sa-l duca de acasa, decat sa-l omoare asa.:(

    1. Irina spune:

      Căței am avut și noi, dar i-am ținut în lanț și s-a rezolvat. Ai mei nu o să îl omoare, sunt mari iubitori de animale, mai ales tata (bunica e doar mare iubitoare de găini, le divinizează 😆 ). Dar mă tem să nu rezolve treaba vecinii, ca și până acum :(. Mi-au promis că, dacă nu se învață minte, o să îl ducă la o fermă, în afara satului (fără găini). Dar pe mine nu mă liniștește deloc promisiunea asta.

  4. Alex spune:

    Of! şi motanii ăştia ce belele fac. Am avut şi eu un motan tare drag, i-am zis Abone, după un personaj din cărţi. Era negru ca noaptea si deştept foc. Când a început să vâneze puii de găină, l-a dus tata la vie şi l-a lăsat acolo. Şi au mai fost şi alţi „inculpaţi”, dar n-a fost omorât niciunul. Doar… „exilaţi”. Năravul cu vânatul nu prea are leac. Poate ar trebui prelungită „detenţia” lui Tanu, în speranţa că va uita. 😦

    1. Irina spune:

      ,,Exilații” noștri s-au întors acasă, au găsit drumul înapoi de fiecare dată când au fost duși la marginea satului. Îmi aduc aminte că o pisică înțeleaptă, Tina, s-a întors de trei ori. Până la urmă a rămas la noi. Venise din străini și ai mei au crezut că e de soi rău și de-asta au tot exilat-o. Așa zic și eu, poate uită. Mai ales acum, că a venit viscolul și găinile dorm toate în coteț. Așteptăm.

  5. elly weiss spune:

    Sarmanul Tanu! Chiar imi pare rau ca are naravul asta. Poate ca solutia la care te-ai gandit e buna. L-ai salva. SI ai avea ocazia sa-l mai si vezi, din timp, in timp. Probabil, dar nu-s foarte sigura. 🙂

    1. Irina spune:

      Deocamdata se pare ca nu el era vinovatul sau nu singurul vinovat. Au mai gasit o gaina pe jumatate mancata, iar langa ea statea cainele. Tanu petrecuse toata noaptea in casa, pana la momentul descoperirii gainii. Asteptam sa vedem ce se mai intampla.

      1. elly weiss spune:

        Bine ar fi sa nu fie el vinovatul. Da, exista si caini care prind pasari. Mai degraba cainele ar putea fi pentru ca ma si gandisem si cand am comentat prima data, la felul cum ar fi prins Tanu o gaina. Gaina e cam mare pentru un motan si Tanu nu pare unul de talie foarte mare. Chiar sunt curioasa ce descoperiti. Poate ne tii la curent.
        O zi frumoasa, draga Irina! 🙂

    1. Irina spune:

      Frumos și …năbădăios, mai nou 🙂 .

Cuvântează, dacă ți-este voia!

