Joaca de-a cititul

         Ieri, Roxana m-a invitat să particip la un joc, un joc cu și despre cărți. Primul impuls a fost să refuz invitația, nepoliticos, ce-i drept, știut fiind că nu prea accept astfel de provocări, de orice fel ar fi ele. Dar subiectul parcă mă ispitea, iar câteva răspunsuri deja începeau să capete contur printre gânduri. Și s-au conturat cam așa:

1. Prima mea amintire cu mine citind

       Iarnă, odaia bunicii, pe la vreo cinci ani. Stau la fereastră, cu o carte micuță despre un băiețel și un penar nazdrăvan. Cuvinte puține, pe o pagină în chineză (așa spune mama), pe cealaltă pagină scrise cu semne parcă mai ușor de ținut minte. Mamă, asta ce literă e?… P-e-n-a-r….Pe-narMamă, ce e o radieră? Literele aleargă pe pagină asemenea rechizitelor din penar, supărate pe băiețelul care nu se poartă cu ele așa cum se cuvine.

2.Prima carte pe care am citit-o și recitit-o

          O carte cu povești rusești, fascinant ilustrată – Pana lui Finist Șoimanul (titlu nu îl mai rețineam, așa că am apelat la atotștiutorul Google). 

3. O carte pe care fiecare copil ar trebui s-o citească

         Din basmele popoarelor (copilăria mea, fără pitici, zâne, păsări măiastre, zmei sau balauri cu șapte capete, nu ar fi fost copilărie).

4.Locul meu preferat de citit

         În pat.

5. Accesorii obligatorii în timpul lecturii

         Semnul de carte și o pătură, în sezonul rece.

6.Numărul cărților de pe lista mea de lecturi viitoare

         Un număr întreg, fără zecimale  (sper eu).

7.Ultima carte pe care am primit-o sau am cumpărat-o

         Nicolae Breban- Bunavestire (necitită, încă)

      Nu am primit cărți (nu vorbesc aici de cele de propagandă religioasă, oferite cu mare generozitate de adepții vreunui cult mai nou sau mai vechi pe meleagurile noastre).

8.O carte care mi-a schimbat viața într-un fel

        Toate cărțile pe care le-am citit și-au lăsat  amprenta, într-un fel sau altul, asupra personalității mele. Pot doar să spun că unele m-au impresionat mai mult (Dostoievski – Frații Karamazov, Gabriel Garcia Marquez- Despre dragoste și alți demoni, Evgheni Zamiatin- Noi).

9. O carte care nu-mi place, dar pe care toată lumea pare s-o iubească

         Indiscutabil, Alchimistul celebrului Coelho :). Optimism supărător, tezism evident, stil motivațional deghizat, simplism.

10. Trei dintre scriitorii mei preferați

          Tudor Arghezi,  Lucian Blaga, Marin Preda (fără fals patriotism).

           Nu aș vrea ca predarea ștafetei să supere sau să împovăreze pe cineva, într-un fel sau altul, așa că lansez invitația de a participa la joc tuturor cititorilor mei pasionați de lectură :).

4 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. roxdumitrache spune:

    Ma bucur ca ai acceptat invitatia mea de a vorbi despre citit, carti si scriitori preferati. Asa am aflat ca amandoua citim cu placere in pat, iubim povestile si consideram ca orice carte citita ne-a imbogatit spiritual. Eu pastrez din anii copilariei o carte de povesti rusesti „Pusculita bunicului” pe care si astazi o deschid cu mare placere iar versurile lui Tudor Arghezi din „Testament” – “Cartea mea-i fiule, o treaptã/ Aşeaz-o cu credinţã cãpãtâi .” ma insotesc mereu. Multumesc pentru raspunsuri!

    1. Irina spune:

      Și eu îți mulțumesc pentru invitație, Roxana :). Chiar dacă la început am fost reticentă (sunt mai leneșă în ale scrisului), pînă la urmă mi-a făcut plăcere să îmi amintesc și să scriu despre primele mele experiențe în lumea cărților. Din păcate, în ultimii ani nu am mai citit atât de mult pe cât mi-aș fi dorit. Poate o să recuperez cândva. Toate cele bune!

  2. Simona spune:

    Cât mă bucur că Marin Preda se regăsește printre preferații tăi!

Cuvântează, dacă ți-este voia!

